هشدار درباره شنا کردن در آب پشت سدها؛ چرا نباید در مخازن آبی پشت سد شنا کنیم؟

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان درباره شنا کردن در آب ذخیره ‌شده پشت سدها هشدار داد و گفت: شنا کردن در دریاچه ( مخزن پشت سدها ) یکی از خطرناک‌ترین فعالیت‌هایی است که افراد می‌توانند انجام دهند چرا که خطر غرق شدن را به دنبال دارد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان، محسن عسکری اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و افزایش دما ممکن است افراد از هر فرصتی برای شنا و آب‌تنی استفاده کنند و برای شنا کردن وارد آب‌های پشت سد شوند .                                                                                                                                                                                                                                                      وی با بیان اینکه شنا در آب پشت سد بسیار خطرناک بوده و خطر غرق شدن را به دنبال دارد افزود: علی‌رغم تمامی هشدارها متأسفانه برخی افراد همچنان اقدام به شنا کردن در این آب‌ها می‌کنند و دچار حادثه می‌شوند . 

 سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه خطر شنا کردن در آب پشت سدها به حدی جدی است که در تمامی سدهای کشور وزارت نیرو تابلو شنا کردن ممنوع را نصب کرده است تصریح کرد: شاید افرادی با خود فکر کنند افراد مبتدی و کسانی که شنا بلد نیستند در این آب‌ها غرق می‌شوند اما آمارها و شواهد نشان می‌دهد که حتی افراد حرفه‌ای در شنا نیز در آب پشت سدها غرق شده‌اند و از این رو همه باید به این هشدار توجه لازم را داشته باشند.    

 عسکری درباره اینکه چرا نباید در مخازن آبی پشت سد شنا کنیم نیز گفت: در مسیر آبگیری ممکن است خانه‌های به‌جامانده، درختان قطع شده و یا تیرهای برق نیز در آب پشت سد باقی مانده باشد و زمان حرکت سیلاب، شاخ و برگ‌ها و اجسام کوچک و بزرگی وارد سد شده و برخورد شناگر به این اجسام می‌تواند خطرآفرین باشد و سبب گیرکردن فرد در این موانع شده و سبب غرق شدن شود .   

وی از تغییرات دمایی در لایه‌های مختلف آب مخزن سدها به‌عنوان یک خطر دیگر برای شنا در آب سدها نام برد و گفت: تغییرات ناگهانی دما باعث گرفتگی عضلات و در نتیجه از دست رفتن تعادل هنگام شنا کردن می‌شود. 

    سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان خاطرنشان کرد: اگر چه آب سطح سدها و مخازن شفاف است اما وجود جریان‌های زیرسطحی باعث کدرشدن و در نتیجه کاهش دید می‌شود و این هم می‌تواند خطراتی را برای شناگر به وجود آورد .                                                                                                                     

عسکری با بیان اینکه در تمامی حاشیه مخازن سدها، بندهای انحرافی و تأسیسات تغذیه مصنوعی استان تابلوهای هشدار و شنا ممنوع نصب است گفت: از مردم درخواست داریم در فصل گرما برای جلوگیری از وقوع حوادث تلخ و ناگوار به این علائم توجه کنند و از جان خود حفاظت کنند.                                                        

کد خبر: 1881
  تاریخ خبر : 23 خرداد 1401
  آخرین به‌روزرسانی : 23 خرداد 1401
 اخبار و روابط عمومی
 584