اجرای طرح‌های احیا و تعادل بخشی روند افت سفره‌های آب زیرزمینی را کند کرده است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: اجرای طرح‌های احیا و تعادل بخشی روند افت سفره‌های آب زیرزمینی را کند کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای سمنان، حمید احسانی در نشست تخصصی قضات که با حضور حجت الاسلام و المسلمین عین الکمالی معاون منابع انسانی، محمد علی امیری رئیس شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان سمنان و دبیر کمیسیون آبهای زیرزمینی برگزار شد با اشاره به وضعیت منابع و مصارف آب استان اظهار داشت: حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی  793 میلیون متر مکعب است؛ که 518 میلیون متر  آن از محل منابع آب زیرزمینی(83 درصد) و274  میلیون متر مکعب(90 درصد) از محل منابع آب سطحی است.

 

وی گفت: در مجموع از محل منابع آبهای زیرزمینی و سطحی حدود 85 درصد در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش شرب و 4 درصد هم در بخش صنعت مصرف می‌شود.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه بیشترین مصرف هم در بخش سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود گفت: از این رو مدیریت بهینه در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

احسانی با بیان اینکه خوشبختانه چاه غیرمجاز فعال در حال بهره‌برداری در سطح استان نداریم گفت: رصد و شناسایی چاه‌های غیرمجاز به جد در استان سمنان در حال انجام است و اگر چاه غیرمجاز شناسایی شود برخورد و پلمپ می‌شود.

 

وی گفت: منابع آب در اختیار در حال کم شدن است و بیشترین مصرف هم در بخش کشاورزی است.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان کسری مخزن تجمعی از سال 73-74 تا سال 1401-1400 به بیش از  3 میلیارد مکعب رسیده است.

 

احسانی میزان اضافه برداشت سالانه از منابع آب زیرزمینی را 130 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این میزان آب شامل آبی است که بیشتر از پروانه برداشت می‌شود.

 

وی میانگین افت تجمعی دشت‌های استان سمنان را 14.5 متر عنوان کرد و افزود: از سال 96-95  که عملا طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی آغاز شده روند افت سفره آب‌زیرزمینی کند شده است و این اقدامات تأثیر مثبت داشته است و در حال حاضراغلب دشت‌های استان که منابع زیرزمینی در آن قرار دارد به ممنوعه و ممنوعه بحرانی تبدیل شده است.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه وزارت نیرو برای حفظ منابع آب شیوه نامه مدیریت توأمان آب و برق را صادر کرده است گفت: با اجرای این دستور العمل میزان مصرف آب و برق به طور توأمان کنترل و مدیریت می‌شود.

 

 احسانی با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی موجود گفت: استان سمنان سه سال متوالی درگیر خشکسالی است و از نظر خشکسالی در رده دوم استان‌های خشک قرار دارد و از این رو مدیریت مصرف آب امری ضروری است.

 

 

معاون منابع انسانی دادگستری استان سمنان نیز با اشاره  ضرورت برگزاری این جلسات گفت: این جلسات دغدغه دادگستری و دستگاه‌هایی است که ارتباط مستقیم با دادگستری دارند.

 

حجت الاسلام محمد قاسم عین الکمال گفت: امروز یکی از دغدغه‌های جدی جهان و ما که در نیمکره خشکی زمین هستیم بحران آب است و چاره‌ای جز مدیریت و استفاده بهینه از سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد و در همین جهت در سال 89 قانونگذار در یک ماده واحد که دارای هفت تبصره است نحوه تنظیم و تنسیق این گوهر پنهان را مقرر  کرده است.

در سال 89 قانونگذار در یک ماده واحد که دارای هفت تبصره است نحوه تنظیم و تنسیق این گوهر پنهان را مقرر  کرده است.

کد خبر: 2183
  تاریخ خبر : 5 دی 1402
 اخبار و روابط عمومی
 185