روند کاهشی میزان بارش ها در استان سمنان ادامه دارد

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه سال آبی از مهرماه آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ماه سال بعد است ،گفت:بر اساس آمار هواشناسی بارش ها در استان در سال آبی که گذشت تقریباً 34 درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته است .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای سمنان، محمد هادی مصطفایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متأسفانه بر اساس آمار و شاخص‌های هواشناسی استان سمنان وارد سومین سال خشکسالی شده است.

وی با بیان اینکه در بازه بلند مدت ۳۰ ساله در یک سال آبی ۱۲۰ میلیمتر بارش و در سال آبی که گذشت 80/9 میلیمتر بارش ثبت شده است ،گفت: این نشان می‌دهد یک عقب ‌ماندگی جدی در میزان بارش ها وجود دارد و در سال آبی جدید هم که آغاز شده است ، تقریباً شاهد بارش آنچنانی نبودیم به طوریکه از مهر تا کنون  5/3میلیمتر بارش در استان ثبت شده است و این میزان نسبت به میانگین بلند مدت در مدت مشابه 68 درصد کاهش داشته است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای سمنان ابراز امیدواری کرد که در آذرماه شاهد بارش‌هایی باشیم.

مصطفایی با اشاره به وجود سه سد کالپوش، مجن و دامغان در استان سمنان گفت: در حوزه سدهای استان سمنان نیز تقریباً کمبود بارش‌ها سبب شده که حجم مخزن سدهای استان نیز نسبت به مدت مشابه کاهش حداقل ۱۰ درصدی و حداکثر ۱۵ درصدی را داشته باشد و علت آن هم خشکسالی در سال آبی گذشته بوده و سبب عقب افتادگی ۱۰ تا ۱۵ درصدی در حجم مخازن نسبت به سال گذشته هستیم که این هم می‌تواند یک هشدار باشد.

کد خبر: 1943
  تاریخ خبر : 13 آذر 1401
 اخبار و روابط عمومی
 554