133 حلقه چاه غیرمجاز آب در شهرستان مهدیشهر "مسلوب‌المنفعه" شد

رئیس اداره منابع آب شهرستان مهدیشهر گفت: از ابتدای تشکیل اداره منابع آب شهرستان مهدیشهر در سال 1389 تاکنون، 133 حلقه چاه غیرمجاز اعم از تعیین تکلیفی و مکشوفه پر و مسلوب المنفعه شد.

به گزارش روابط‌ عمومی شرکت آب منطقه‌ای سمنان، مهدی قوشه‌ئی اظهار داشت: در حال حاضر نیز اقدام حقوقی برای پر کردن تعداد سه حلقه چاه غیر مجاز شهرستان مهدیشهر در حال انجام است.

وی افزود : از تعداد 133 حلقه چاه مسلوب المنفعه شده در 13 سال اخیر در شهرستان مهدیشهر، تعداد 11 حلقه مربوط به سال 1401 بوده است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان مهدیشهر با اشاره به اقدامات این اداره در راستای جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌های آب این شهرستان عنوان کرد: از ابتدای سال 1400 تاکنون با جلوگیری از اضافه برداشت هفت حلقه چاه آب حدود 227 هزار متر مکعب صرفه‌جویی شده است.

قوشه‌ئی اضافه کرد: همچنین با صدور پروانه اصلاح و تعدیل 24 حلقه چاه در این مدت حجم آب صرفه‌جویی شده در صورت اعمال کامل سیاست‌های اصلاح و تعدیل در پروانه بهره‌ برداری چاه در شارژ کنتورهای هوشمند، حدود 891 هزار متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مجموع 121 کنتور بر روی چاه‌های مجاز آب در شهرستان مهدیشهر نصب شده است خاطرنشان کرد: از این تعداد 48 کنتور هوشمند شامل 36 کنتور هوشمند آب و برق و 12 کنترل هوشمند حجمی بوده و همچنین 73 کنتور حجمی مکانیکی از کنتورهای مورد تأیید آب و فاضلاب استفاده شده است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان مهدیشهر با اشاره به اینکه بخش‌هایی از چهار محدوده مطالعاتی در شهرستان مهدیشهر وجود دارد افزود: محدوده مطالعاتی ساری- نکا به عنوان محدوده آزاد شامل مناطق گرمکش، رسم رودبار، پرور، کاورد، کولیم، فینسک، تم، تلاجیم، ملاده، شلی، هیکو، سرخده و رودبارک به عنوان یکی از دشت‌های شهرستان مهدیشهر محسوب می‌شوند.

قوشه‌ئی بیان کرد: یکی دیگر از دشت‌های مهدیشهر مربوط به محدوده مطالعاتی قائمشهر-جویبار و شامل شامل بشم، بن، جاشلوبار، آسوران، آرتد، خوریه، چاشم و دهستان خطیرکوه است.

وی گفت: همچنین دشت دامغان در محدوده شهرستان مهدیشهر که به عنوان محدوده ممنوعه نیز شناخته می‌شود شامل سنگ قهوه‌خانه، سراور، عباس آباد، رضا آباد، خرند، هیکو، سیا، خانی، گونا و فولادمحله است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان مهدیشهر یادآور شد: مهدیشهر یک محدوده ممنوعه دیگر نیز دارد که محدوده مطالاتی دشت سمنان است و این محدوده شامل مناطق چهل تن، درجزین، مهدیشهر، شهمیرزاد، امامزاده زینلی و ده‌ صوفیان بوده که در شهرستان مهدیشهر قرار گرفته است.

قوشه‌ئی با اشاره به روند کاهش سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان مهدیشهر تصریح کرد: بر اساس آمار موجود با توجه به اندازه‌گیری از طریق پیزومترهای شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان، در دشت‌های فولادمحله و سمنان، شاهد شیب تند افت آب در سفره‌های آب زیرزمینی هستیم، به طوری که در دشت فولاد محله در 10 سال گذشته به طور متوسط سالانه 29 سانتی‌متر و در آبخوان دشت سمنان در 10 سال اخیر سالانه شاهد افت 56 سانتی متری آب در سفره‌های آب زیرزمینی بوده‌ایم.

 

کد خبر: 2030
  تاریخ خبر : 21 فروردین 1402
 اخبار و روابط عمومی
 330