نماینده مجری پروژه‌های تحقیقاتی شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد:

تدوین نقشه راه تحقیقات منابع آب کشور

همایش پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر و فعالان عرصه پژوهش در شرکت آب منطقه‌ای سمنان برگزار شد.

نماینده مجری پروژه‌های تحقیقاتی طرح تحقیقات کاربردی و مطالعات راهبردی حوضه‌های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران در این همایش از تدوین نقشه راه تحقیقات منابع آب کشور خبر داد و گفت: نقشه راه تحقیقات آب کشور برای هر استان به صورت یک مجلد جداگانه تدوین و به طبع رسیده است.

دکتر نوری افزود: در این نقشه راه، چالش های حوزه آب در هر استان به صورت جداگانه تحقیق و پژوهش شده است و نقشه راه برای هر استان تدوین و ترسیم شده است.

وی با بیان اینکه تا کنون 1800 پروژه در سطح کشور اجرایی شده است و تعداد زیادی از آنها منجر به حل مشکل و مقابله با بحران نشده است، ادامه داد: در حال حاضر و با تدوین این نقشه راه آب ایران، پروژه‌های تقاضا محور در دستور کار شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار گرفته است.

نماینده مجری پروژه‌های تحقیقاتی شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: 70 عنوان پروژه از دل این تحقیقات و پژوهش ها خارج شده است که 35 عنوان پروژه در سالجاری عملیاتی می‌شود.

دکتر نوری با بیان اینکه توسعه پایدار مبتنی بر مدیریت بهم پیوسته منابع آب است، گفت: سال آینده، سال شکوفایی تحقیقات منابع آبی در کشور خواهد بود.

وی همچنین از تشکیل کارگروه تحقیقات کاربردی در شرکت های آب منطقه‌ای سراسر کشور خبر داد و گفت: کمیته تخصصی نیروهای برق آبی در دستور کار قرار دارد، همچنین تشکیل کمیته تخصصی اجتماعی، اقتصادی و حقوقی آب نیز در دستور کار قرار دارد که این کمیته، به سه زیر کمیته مشتمل بر کمیته اجتماعی آب، کمیته حقوقی آب و کمیته اقتصادی آب تقسیم می‌شود.

نماینده مجری پروژه‌های تحقیقاتی شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین از انعقاد 120 قرارداد پژوهشی در سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: در سال 95، 119 مقاله توسط همکاران ما در مجلات و کنفرانس‌های معتبر ارائه شده است، 72 همایش مورد حمایت قرار گرفته است و 57 پروژه نیز در شرکت مدیریت منابع آب ایران خاتمه یافته است.

دکتر نوری در پایان از برگزاری سومین همایش پژوهش‌های کاربردی حاصل از پروژه‌های خاتمه یافته در شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد و گفت: در سال 95، بالغ بر 39 میلیارد ریال در حوزه پژوهش و فناوری در حوزه آب کشور هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز در این همایش گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند، علم و تحقیق کلید پیشرفت کشور است و بر همین اساس باید ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در کشور مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد.

دکتر ایرج حیدریان افزود: تشویق و ترغیب پژوهشگران به تولید بیشتر علم و فناوری و شناسایی یافته‌های پژوهشی باید مورد پیگیری و تأکید ویژه قرار گیرد.

وی بر تجاری سازی یافته‌های پژوهشی در کشور تأکید کرد و گفت: باید بسترسازی لازم برای تجاری سازی یافته‌های پژوهشی در کشور صورت گیرد تا تحقیقات و پژوهش های انجام شده به صورت علمی اقدام شود و منجر به نتیجه و حل مشکل و چالش‌های موجود گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: ما در وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای، به دنبال اهداف عملیاتی در حوزه پژوهش و تحقیق هستیم، که یافته‌های پژوهشی به گونه‌ای باشد که بتواند ارائه و معرفی شود.

دکتر حیدریان خاطرنشان کرد: در وزارت نیرو، سالانه یک ارزیابی از فعالیت‌های پژوهشی شرکت‌های آب منطقه‌ای در سطح کشور و استان‌ها صورت می گیرد که این در راستای پیشرفت و رشد شرکت‌های آب منطقه‌ای بسیار موثر است، فضای رقابتی ایجاد می‌شود و هم حساسیت های زیادی در مدیران نسبت به موضوع تحقیق و پژوهش ایجاد می‌شود و از همین حیث، تحقیق و پژوهش در اولویت کاری شرکت آب منطقه‌ای سمنان قرار گرفته است.

در این همایش چند تن از پژوهشگران برتر تحقیقات و پژوهش های انجام شده در حوزه بررسی هیدروژئولوژیکی و ساختاری سازند‌های سخت و تعیین مسیرهای هدر رفت آب، بررسی و شناسایی منابع آب زیرزمینی و کمک به حل مشکلات آنها توسط روش‌های ژئوفیزیکی و تحلیل شبکه دست اندرکاران سازمانی در سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه منابع آب را بیان نمودند، همچنین از پژوهشگران و فعالان حوزه پژوهش نیز تجلیل شد.

کد خبر: 1409
  تاریخ خبر : 7 دی 1396
 اخبار و روابط عمومی
 1041