معاون امور اقتصادی استاندار سمنان:

تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان سمنان ضروری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان با اشاره به افت سالانه سفره‌های آب زیرزمینی در این استان گفت: امروز تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان سمنان ضروری است.

 به گزارش روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای سمنان، محمدرضا صادقی در آیین انعقاد نخستین قراداد تبادل سهم‌آب در بازار آب سمنان اظهار داشت: ما باید با اجرای برنامه‌های مختلف سفره‌های آب زیرزمینی را به سمت تعادل‌بخشی ببریم.

 وی افزود: امروز از بازار آب سمنان چند توقع داریم که ایجاد اعتماد تبیین درست و اقناع کشاورزان و تشکل‌های کشاورزی نسبت به مزیت‌های طرح یکی از این انتظارات است.

 معاون استاندار سمنان اجرای صحیح و عادلانه و منصفانه بازار آب چه در کشف قیمت و چه در انعقاد قرارداد به لحاظ حقوقی را دومین هدف و انتظار از احزاب طرح بازار آب عنوان کرد.

 صادقی عنوان کرد: باید هم در ملاحظات سفره‌ها و آبخوان‌ها و هم ملاحظات مربوط به خریداران و فروشندگان برنامه‌ریزی صحیح صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: در بلندمدت از بازار آب انتظار می‌رود تا با اجرای این طرح آبخوان‌ها به سمت تعادل‌بخشی و ترمیم رفته و از افت سفرهای آب زیرزمینی تا حد امکان جلوگیری شود.

 وی با بیان اینکه ضروری است تا کشاورزان در دشت سمنان و دیگر دشت‌های استان سمنان به سمت بهره‌وری و افزایش راندمان بروند تصریح کرد: در اجرای این طرح، کشاورزان متقاضی حضور در آن، باید به مناسبت اصلاح آبیاری و آبرسانی اصلاح الگوی کشت، مکانیزاسیون و مانند آن رفته و بتوانند آب بیشتری صرفه‌جویی کرده و بدون تخصیص جدید آب، آن را در اختیار متقاضیان از فعالان واحد‌های تولیدی قرار دهند.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان عنوان کرد: در این روش علاوه بر افزایش راندمان کشاورزی باید بتوانیم به برخورداری و افزایش ثروت و درآمد برای کشاورزان کمک شود.

 صادقی با بیان اینکه حفظ کشاورزی از نظر سطح کشت و میزان تولیدات اولویت استان سمنان از اجرای طرح بازار آب برای حفظ امنیت غذایی و حفظ اقلیم است عنوان کرد: افزایش راندمان بدین معنی است که ما علاوه بر تولید محصولات کشاورزی استراتژیک و رفع نیازهای داخلی کشور، بدون انتقال آب از جایی به جای دیگر، تخصیص جدید و فشار به سفره‌ها، از منابع موجود بیشترین استفاده و بهره را ببریم.

 وی بیان کرد: سمنان دومین استان کشور در اجرای بازار است و با اهتمام شرکت آب منطقه‌ای و مشاور اجرایی بازار آب، این طرح مهم به بهترین نحو در استان سمنان اجرایی می‌شود.

 گفتنی است، در این آیین قرارداد نخستین تبادل سهم‌آب در اجرای طرح بازار آب بین یکی از کشاورزان سمنان و یک فعال بخش طیور این شهرستان منعقد شد.

کد خبر: 2200
  تاریخ خبر : 16 بهمن 1402
 اخبار و روابط عمومی
 153