افت متوسط سالیانه آب زیرزمینی در دشت‌های شهرستان گرمسار و آرادان سالیانه ۷۸ سانتی‌متر است

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان گفت: افت متوسط سالیانه آب در دشت‌های شهرستان گرمسار و آرادان سالیانه ۷۸ سانتی متر است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای سمنان، محسن اشرفی اظهار داشت: شهرستان گرمسار و آرادان دارای ۲ دشت ایوانکی و دشت گرمسار و آرادان «ده‌نمک» است که هر دو دشت ممنوعه بحرانی است.

وی با اشاره به افت سالیانه آب زیرزمینی در این دشت‌ها گفت: افت متوسط دشت گرمسار آرادان (ده‌نمک)،سالیانه ۷۸ سانتی‌متر و در دشت ایوانکی نیز یک و نیم متر است.

مدیر امور منابع آب شهرستان گرمسار و آرادان گفت: به دلیل برداشت بی‌رویه آب از طرفی و همچنین عدم بارندگی که منتهی به تغذیه سفره‌زیرزمینی می‌شود سبب افت سطح آب زیرزمینی منطقه شده است.

اشرفی افزود: با اقدامات انجام شده مانند جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های کشاورزی و صنعت و شناسایی و پرکردن چاه‌های غیرمجاز و همچنین آبگیری حوضچه‌های تغذیه مصنوعی باعث شد که اخیراً نسبت به سنوات گذشته از حدود 29.5 میلیون مترمکعب کسری مخزن به حدود 19.5 میلیون متر مکعب کاهش پیدا ‌کند.

اشرفی گفت: فرونشست زمین در سطح دو دشت بندرت مشاهده شده که مواردی جزئی و کوچک در انتهای دشت به سمت کویر به صورت خطی کوتاه مشاهده شده است .

وی به برخی از تبعات فرونشست زمین نیز اشاره کرده و گفت: فرو نشست زمین باعث خالی شدن لایه آبدار سفره و جابه‌جایی یا کاهش میزان آب و نیز فشار وارده تعادل لایه‌های زیر ، به هم خورده و منجر به کاهش فضای ذخیره سفره و افت سطح ایستایی ونهایتاً کاهش میزان استخراج آب می‌شود؛ ازنظر اقتصادی نیز باعث بروز خسارت اقتصادی به چاههای کشاورزی مثل کاهش آبدهی چاه و کاهش سطح کشت اراضی وحتی غیرقابل کشت شدن بخشی از اراضی نیز خواهد شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان گرمسار و آرادان افزود: برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی باعث فرو نشست زمین می‌شود در برخی مناطق سبب جابجایی گسل و حتی زلزله نیزمی‌شود و خسارت به ساختمان‌ها و تأسیسات و همچنین کاهش سطح کشت و تولیدات کشاورزی از دیگر تبعات فرونشست زمین خواهد بود .

اشرفی خاطرنشان کرد: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی اقدامات بسیار خوبی در سطح 2 شهرستان انجام شده است و حدود ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی، صنعت و سایر شهرستان به وسایل اندازه‌گیری و کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی گفت : جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در راستای طرح احیا و تعادل‌بخشی است .

مدیر امور منابع آب شهرستان گرمسار و آرادان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز افزود: در مرحله نخست چاه‌های غیرمجاز را در سطح دشت ایوانکی و گرمسار و آرادان شناسایی و در مرحله بعد با پیگیری و اخذ مجوز مراجع قضایی شهرستان پر و مسلوب المنفعه شده است.

همچنین اشرفی اظهار داشت : با تلاش‌های مضاعف همکاران تاکنون پروانه حدود ۹۰ درصد از چاه‌های کشاورزی دو شهرستان نیز اصلاح و تعدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: دیگر اقدامات انجام شده این امور در راستای طرح‌های احیا و تعادل بخشی آبگیری تمام حوضچه‌های تغذیه مصنوعی بوده تا در مجموع از افت سطح آب زیرزمینی جلوگیری شده و سبب افزایش سطح آب زیر زمینی شود تا از ادامه روند کسری مخزن سفره آب زیرزمینی منطقه نیز جلوگیری شود .

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان گفت: در راستای شناسایی و پر کردن چاه‌های غیرمجاز نیز امسال حدود ۱۲ حلقه چاه‌های غیرمجاز منطقه شناسایی، پر و مسلوب المنفعه شده و هزینه خسارت به آبخوان نیز دریافت شده است.

اشرفی گفت: از مجموع ۲۱ حلقه چاه‌های غیرمجاز تعیین تکلیفی تاکنون تعداد ۱۲ حلقه از چاه‌های غیرمجاز باغداران کرک ایوانکی شناسایی، پر و مسلوب المنفعه شده است.

وی ابراز امیدواری که با تلاش‌های مضاعف همکاران و مراقبت‌های بیشتر بتوانیم در حفاظت از منابع ارزشمند آبهای زیرزمینی برای آیندگان کوشا باشیم.

کد خبر: 2012
  تاریخ خبر : 21 اسفند 1401
 اخبار و روابط عمومی
 386