در دیدار با کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیان‌ها مطرح شد:

تاکید مقام معظم رهبری بر ارتقای بهره‌وری در مصرف آب/ 90 درصد آب تولیدی کشور در کشاورزی مصرف می‌شود

مقام معظم رهبری در دیدار با کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیان‌ها با اشاره به اینکه ما از آب و انرژی بد بهره‌وری می‌کنیم، تاکید کردند:بایستی روی مسئله‌ افزایش بهره‌وری که اشاره کردم کار بشود، بخصوص مسئله‌ی آب، مسئله‌ی انرژی و مسئله‌ی نیروی انسانی.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای سمنان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری روز گذشته در دیدار با کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیان‌ها دو رکن اساسی رشد اقتصادی کشور را مورد اشاره قرار دادند و اظهار داشتند: یکی از ارکان رشد اقتصادی مسئله‌ افزایش سرمایه‌گذاری است، دوّم ارتقای بهره‌وری است. وضع ما از لحاظ بهره‌وری خیلی بد است؛ بخصوص در بعضی از بخشها بهره‌وری خیلی پایین است؛ کار انجام می‌گیرد، [منابع] مصرف می‌شود، [ولی بهره‌وری ناچیز است.]
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای خاطرنشان کردند: من حالا در همین تصویرهایی که از کارها نشان دادند ــ نمیدانم مربوط به کدام تصویر بود ــ چشمم افتاد به این آبیاریِ کذاییِ قدیمی که آب داشت همین طور از داخل جویِ گل‌آلود عبور می‌کرد و حرکت می‌کرد؛ نمونه‌ی آبیاری ما این است.
ایشان اظهار کردند: بنده یک وقتی چند سال قبل از این گفتم، که حدود نود درصدِ آبِ کشور صرف کشاورزی می‌شود،[آب مصرفیِ] صنعت و مصارف خانگی و امثال اینها ده درصدِ آبِ کشور است، نود درصد مربوط به کشاورزی است. ما اگر بتوانیم از این نود درصد، ده درصد را صرفه‌جویی بکنیم، به قدر همه‌ی آبی که امروز صرف صنعت و صرف شرب خانگی و بقیّه‌ مصارف می‌شود، آب بازیافت کرده‌ایم؛ مسئله‌ی بهره‌وری این‌جوری است. ما از آب، بد بهره‌وری می‌کنیم؛ از انرژی، بد بهره‌وری می‌کنیم. این، دو رکنِ اساسی است: افزایش سرمایه‌گذاری، ارتقای بهره‌وری.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان الزامات بهره‌وری را مورد اشاره قرار دادند و فرمودند: بایستی روی مسئله‌ افزایش بهره‌وری که اشاره کردم کار بشود، بخصوص مسئله‌ی آب، مسئله‌ی انرژی و مسئله‌ی نیروی انسانی.
ایشان افزودند: مسئله‌ی آب باید اصلاح بشود. در قضیّه‌ی آب، یکی از آشناهای ما، دوستان ما و به یک معنا همکاران ما، یک طرحی را در زمینه‌ی مسائل کشاورزی مطرح کرد با ما، من با آقای رئیس‌جمهور در میان گذاشتم، ایشان همّت کردند رفتند از نزدیک طرح را دیدند و تصدیق کردند. پریروز که اینجا ما در نمایشگاه بودیم، وزیر محترم کشاورزی به من گفت این طرح پیشرفته‌ترین طرح دنیا است!
حضرت آیت الله خامنه‌ای اظهار کردند: این را وزیر کشاورزی ما می‌گوید. یک طرحی است که از یک گوشه‌ای درمی‌آید، یک نفری که نه مسئول دولتی است، نه وزیر است، یک طرحی را حالا یا یاد می‌گیرد از کسی یا خودش به ذهنش می‌رسد، ارائه می‌کند، مسئولین ما می‌گویند این بهترین طرح و پیشرفته‌ترین طرح کشاورزی است؛ خیلی خب، دنبال بشود، دنبال کنید. حالا به من گفتند که این یک مقداری هزینه‌های بیشتری را تحمیل می‌کند؛ نگاه کنیم به آینده، ببینیم بعد که این هزینه‌ها را کردیم، چه خواهد شد. به هر حال، یک الزام هم این است.

کد خبر: 1994
  تاریخ خبر : 12 بهمن 1401
 اخبار و روابط عمومی
 429