مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان چالش های پیش روی منابع آبی استان سمنان را تببین کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان، شرایط منابع آبی و سطح آب های زیرزمینی در این استان را نامناسب خواند و بر رعایت اصول صرفه جوئی، پرهیز از توسعه کشاورزی، توجه به صنعت به عنوان راهکار توسعه اشتغال و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز از منابع آبی به خصوص چاههای مجاز در استان سمنان تاکید کرد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای سمنان ، ایرج حیدریان دوشنبه شب در برنامه پرسمان شبکه استانی سیمای سمنان که به بررسی منابع آبی استان و چالش های پیش روی آن اختصاص داشت به تبیین شرایط منابع آبی و کمبودهای آن پرداخت و اظهار داشت: سمنان در اقلیم خشک و فراخشک قراردارد و میزان بارندگی در شرایط نرمان در این استان نصف میانگین کشوری است و پتاسنیل آب موجود در این استان حدود هزار و 200 میلیون مترمکعب است .

وی گفت: از این میزان 350 میلیون مترمکعب منابع سطحی و مابقی در بخش آب زیرزمینی است و با توجه به مصارف بیش از حد مجاز گذشته  150 حدود  میلیون مترمکعب کسری آب زیرزمینی برای استان سمنان لحاظ شده است .

حیدریان خاطرنشان کرد: به طور انباشته از گذشته تاکنون این کسری معادل سه و دو میلیارد مترمکعب است که رقم قابل توجهی برای تامین نیازها در بخش های مختلف است .

وی با بیان اینکه کسری مخازن در استان سمنان در طول سالهای قبل اتفاق افتاده که ناشی از استفاده غیرمجاز از منابع زیرزمینی بوده است ادامه داد: در این خصوص برداشت از 94 درصد چاههای غیر مجاز در این استان با نظارت های این شرکت متوقف شده است .

حیدریان برداشت غیرمجاز از چاههای مجاز را از دیگر مشکلات برشمرد و اظهار داشت: با مصوبه شورای حفاظت از منابع این استان 400 چاه مجاز دارای برداشت غیرمجاز شناسایی که میزان برداشت غیر مجاز از این چاهها حدود 90 میلیون مترمکعب بوده است که رقم بسیار قابل توجهی است .

وی، سمنان را از استانهای پیشرودر نصب کنتورهای هوشمند در چاههای معرفی کرد و گفت: 90 درصد از چاههای این استان مجهز به کنتور شده اند و 10 درصد باقیمانده نیز در دست اقدام است .

حیدریان فعالیت 16 گروه گشت و بازرسی را از دیگر اقدامات برای کنترل برداشت از منابع زیرزمینی در استان سمنان بیان کرد و گفت: این گشت ها در محیط حضور دارند و با مشاهده تخلفات گزارش و با هماهنگی دستگاه قضایی جلی تخلفات گرفته می شود .

وی کشاورزی به روش سنتی و استفاده از شیوه غرق آبی را از مشکلات مهم در کشور و استان و تهدیدی برای منابع آبی دانست و گفت: در برخی ازموارد که روش های نوین آبیاری را مورد استفاده قرارداده اند به دنبال توسعه کشت هستند که این مساله با توجه به شرایط منابع آبی به هیچ وجه توصیه نمی شود .

وی خاطرشان ساخت: به هیچ وجه در بخش کشاورزی توسعه کشت نباید صورت گیرد و با توجه به مصوبات شورای عالی آب تخصیص آب برای بخش کشاورزی نخواهیم داشت و آب موجود باید بهینه استفاده شود .

حیدریان یادآور شد: 86 درصد منابع زیرزمینی استان در بخش کشاورزی، 9 درصد شرب و پنج درصد در بخش صنعت و خدمات استفاده می شود و با توجه به مشخص شدن تکالیفی که برای کشاورزی شده است سند سازگاری با کم آبی برای استان سمنان تدوین شده و این سند ملاک کار خواهد بود و نباید مانند گذشته عمل کنیم و نگاه به این باشد تا پایان گام اول سند که سال 1405 است 171 میلیون مترمکعب در این قسمت از مصارف باید صرفه جوئی شود و ازسال 1406 این میزان کسری تراز مخازن نداشته باشیم .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان مجموع برداشت از منابع آب های زیرزمینی برای شرب را کمی بیشتز 90 میلیون مترمکعب بیان کرد و گفت: در این بخش هم تکالیفی در سند پیش بینی شده است که باید مورد توجه قرار گیرد .

 

کد خبر: 1780
  تاریخ خبر : 18 خرداد 1400
 اخبار و روابط عمومی
 1157