حفاظت از منابع آبی امری ضروری است؛ خشکسالی سبب کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی شده است

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه خشکسالی سبب کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی شده است؛ گفت: حفاظت از منابع آبی امری ضروری است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای سمنان، حمید احسانی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با بیان اینکه سال گذشته خشک‌ترین سال را گذراندیم؛ اظهار داشت: خشکسالی‌های متعدد و متناوب سبب کاهش منابع آبی و به ویژه افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی شده است.

وی با بیان اینکه سالانه با کاهش سطح سفره‌های آب‌ز یرزمینی مواجه هستم به میزان این افت اشاره کرد و گفت: سطح سفره‌های آب‌ز یرزمینی سالانه 70 سانتی‌متر کاهش می‌یابد و این کاهش منابع آبی لزوم مدیریت مصرف آب را بیش ازپیش نشان می‌دهد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: در حال حاضر وضعیت منابع آبی در دو شهرستان بزرگ استان یعنی سمنان و شاهرود بحرانی است و با کمبود آب در این دو شهرستان مواجه هستیم.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه پروژه‌های مختلف آبرسانی از سوی این شرکت در حال اجرا است به اجرای طرح آبرسانی به گرمسار اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح تأمین آب شرب و بخشی از آب صنعت شهرستان‌های آرادان، گرمسار و شهر ایوانکی از رودخانه حبله رود به میزان 21 میلیون مترمکعب در سال است.

احسانی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت:عمده مصرف آب در بخش کشاورزی است و باید در این زمینه مدیریت لازم انجام شود.

وی بر لزوم استفاده از روش‌های نوین ابیاری تأکید کرد و گفت: کشاورزان باید اراضی کشاورزی خود را مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کنند تا ضمن برداشت محصول از منابع آبی هم حفاظت کنند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان و عضو هیئت مدیره این شرکت به سیاست‌های وزارت نیرو در حوزه مدیریت برداشت در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو برای حفظ منابع آبی در بخش کشاورزی، طرح و پروژه‌های احیاء و تعادل بخشی را در دستور کار قرار داده است.

احسانی افزود: کشاورزان به دنبال کشت محصول کم‌آب‌بر با ارزش اقتصادی بالایی باشند تا علاوه بر کسب درآمد از منابه آبی موجود به توسعه پایدار نیز کمک کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان نیز ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در حوزه تأمین آب از سوی شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: توسعه پایدار و حفاظت از منابع آبی موجود امری ضروری است و همدلی دستگاه‌های مربوط برای تأمین آب پایدار بسیار حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی با بیان اینکه آب نعمت خدادای است گفت: همه ما باید برای حفظ این نعمت بکوشیم و آنرا برای نسل آینده نگهداری کنیم. وی بر لزوم استفاده بهینه از پساب تأکید کرد افزود: در بخش کشاورزی نیز، کشاورزان با استفاده از روش‌های نوین آبیاری به حفظ منابع آبی کمک کنند.

کد خبر: 2215
  تاریخ خبر : 19 اسفند 1402
 اخبار و روابط عمومی
 174